رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه گفت: طرح توسعه جنگل‌ها با کاشت گونه‌های چند منظوره بومی در ۱۲ روستای بخش ننور و ۲۰ روستای بخش نمشیر اجرا می‌شود.

جنگلکاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  عثمان صالحزاده، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه یکشنبه سوم آذرماه اظهار داشت: این طرح در ۹ هزار ۵۲۲ هکتار از اراضی جنگلی تخریب شده ۱۲ روستای بخش ننور و ۱۲ هزار و ۲۵۶ هکتار از اراضی جنگلی تخریب شده ۲۰ روستای تابعه بخش نمشیر اجرا می‌شود.

او اضافه کرد: طرح توسعه جنگل‌ها در مناطقی انجام می‌شود که تاج پوشش درختی آن کمتر از ۱۰ درصد باشد همچنین پوشش درختی بآن ه لحاظ کیفی و کمی تخریب شده باشد.

صالحزاده افزود: اعتبارات این پروژه از محل صندوق ملی توسعه و در راستای سیاست‌های سازمانی شامل حفاظت، احیا، توسعه منابع طبیعی و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی با هدف افزایش سرانه جنگل اجرا می‌شود البته اجرای طرح توسعه جنگل و غرس نهال در سامانه‌های عرفی با مشارکت بهره برداران محلی است. ‌

او ادامه داد: این طرح تاکنون در ۱۰۰ هکتار از اراضی منطقه قلی آباد بخش ننور با اعتبار یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اجرا شده و ۸۰ درصد نهالهای غرس شده در این منطقه سبز نیز شده‌اند.

این مقام مسئول با بیان این‌که در اجرای این طرح از گونه‌های درختی چند منظور بومی استفاده شد، گفت: گونه‌های چند منظور که شامل بادام، بنه، گلابی وحشی و سماق است از آب و خاک حفاظت می کند و بهره برداران محلی می توانند از محصولات آن بهره برداری کنند.

او تاکید کرد: برای حفاظت از نهال های غرس شده پرچین‌های انفرادی اطراف نهال ها درست می‌کنیم که این کار مانع چرای دام نمی‌شود و نور مستقیم آفتاب به نهال ها نمی‌تابد.

صالحزاده یادآور شد: با توجه به اینکه این منطقه شیبدار است کارهای مکانیزاسیون قابل انجام نیست بنابراین به صورت دستی از نهال های غرس شده، نگهداری می‌شود.

  • توسعه جنگل

او در بخش دیگری به پرونده‌های قضای در بحث تعرض به منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: تاکنون ۸۰ پرونده برای متخلفین منابع طبیعی استان کردستان تشکیل شده و بازیدهایی هم انجام شده و در صورت مشاهده هر گونه تعرض به منابع طبیعی متخلفین با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

شهرستان بانه ۸۴ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که بیش از ۵۰ هزار هکتار از منابع طبیعی را جنگل به‌ویژه جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهند،  امسال ۱۵۵ هکتار از منابع طبیعی این شهرستان طعمه حریق شد.

کد خبر 465067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha